Morgonträna?


Nu sådär på kvällskvisten ska vi snacka lite morgonträning. Jag personligen imponeras väldigt av de som regelbundet går upp extra tidigt på morgonen för att hinna träna. Imorse pratade jag med tre medlemmar som utan tvekan tillhör den kategorin. Jag undrade hur de motiverar sig att gå upp, om de har några tips och varför man ska morgonträna.

Det lät ungefär såhär:

"Det är så skönt! En dag när jag känner mig helt slut och inte vill gå upp tänker jag på hur skönt det kommer bli. Jag vet att hela dagen kommer bli underbar om jag gör det. Faktiskt så blir hela dagen annorlunda när man tränar på morgonen. Alla borde göra det. Om jag kunde hade jag gjort det varje dag. Samtidigt är det bra att ha en dag som man alltid morgontränar, för då är det liksom bestämt och då gör man det. Sen tycker jag att träning har blivit så roligt och att tänka på mina mål motiverar mig, både morgon och kväll"

/ Åsa Larsson-Hammarsten. Morgontränar (nästan) alltid onsdagar och helg förmiddagar:

"Lägg dig i tid! Det är ett bra tips. Fast i och för sig är jag morgonpigg och vaknar nästan alltid tidigt ändå. Men när jag ligger i sängen och känner att jag inte orkar brukar jag tänka att sover jag en timma till och struntar i träningen kommer jag ändå inte bli piggare. Dessutom kommer jag ha dåligt samvete. Alltså, en timme till som gör mig inte piggare och ger mig dessutom dåligt samvete. När jag tänker så blir det inte så svårt. Lika bra att gå upp och göra nått man mår bra av."

/ Niclas Hamberg. Morgontränar tre gånger i veckan och avslutar alltid med en frukost i vår lounge.

"Jag är en morgonmänniska, så det är inte så jobbigt. Sen är ju det här mitt liv nu! Det är roligt att vara här och det är skönt att röra på sig. Dessutom är det lika bra att få det gjort direkt på morgonen så kan man göra andra oväsentliga saker resten av sin tid. Lägga sig i tid är viktigt och att motivera sig med hur mycket bättre man mår hela dagen."

/ Caisa Kindbom. Morgontränar (i perioder) tre gånger i veckan. Värmer upp och varvar ner med pratstunder.


Niclas njuter av sin frukost efter träningen.


Caisa är lika pigg och glad som alltid.

Ja, till dig och mig som inte lyckats få in morgonträning i vår vardag är det tydligt att vi missat något. För visst låter det härligt. Ett av mina mål är att försöka ta efter dessa kloka ord. Jag ska börja med att lägga mig i tid, i morgon, så får vi se om jag lyckas kompromissa bort mina snooze mornar. Fungerar inte det får det bli att skriva "if you snooze you loose" med stora svarta bokstäver i taket.

Är du en morgontränare? Dela gärna med dig av dina tips.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0